JERANTUT 12 April - Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) hari ini melancarkan kempen makan ayam kampung kacukan atau hibrid di Pasar Tani Kekal (PTK) Jerantut bagi meningkatkan lagi potensi industri ternakan tersebut.
Pengarah Kanan Ternakan Akuakultur dan Pelbagai Tanaman FAMA, Razali Muid berkata, sebanyak 800 ekor ayam kampung kacukan bernilai hampir RM10,000 habis dijual dalam tempoh sejam di PTK Jerantut itu.
Menurut beliau, kempen makan ayam kampung kacukan itu merupakan pertama kali diadakan di pasar tani.
''Usaha ini supaya pengguna tahu bahawa masakan ayam kampung kacukan atau hibrid mempunyai keenakan tersendiri kerana dagingnya lembut berbanding ayam kampung biasa," katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis pelancaran promosi produk pertanian, kempen penurunan harga dan beli barangan Malaysia anjuran FAMA Jerantut hari ini.
Hadir sama, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Damak, Datuk Lau Lee, Pegawai Daerah Jerantut, Datuk Ismail Mohd. Ali, Pegawai FAMA Jerantut, Mohd. Lokman Muhd. Isa dan Ketua Pegawai Penguat Kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Jerantut, Abdul Mubin Ahmad.
Razali memberitahu, promosi berkenaan bertujuan menggalakkan penggemar masakan kampung memasak ayam kampung kacukan untuk hidangan harian selain mengurangkan makan ayam daging biasa.
Beliau menambah, promosi makan ayam kampung kacukan antara strategi awal untuk menggalakkan petani memajukan sektor ternakan itu bermula di peringkat pasar tani.
Dalam pada itu, Ismail berkata, kempen menurunkan harga barang dan galakan membeli hasil kampung bertujuan merangsangkan ekonomi peniaga luar bandar.
Menurut beliau, strategi FAMA mengadakan kempen jualan murah di pasar tani dapat memberi peluang pengguna memilih pelbagai hasil kampung yang segar dan berkualiti.
''Pengguna mempunyai alternatif membeli hasil ternakan seperti ayam kampung kacukan dan ikan air tawar yang murah berbanding di tempat lain," jelasnya.
Ismail yang juga Yang Dipertua Majlis Daerah Jerantut berkata, kempen berkenaan mendidik pengguna bijak berfikir ketika berbelanja.
Sehubungan itu, tambahnya, program tersebut perlu seiring dengan kempen galakan membeli hasil kampung seperti ayam kampung kacukan dan ikan air tawar untuk mengembangkan potensi industri ternakan berkenaan.
Sumber: Utusan Malaysia 13/04/2009
No comments:
Post a Comment