SELAMAT DATANG KE LAMAN BLOG NUSARHU AGROTEK...“Tiada seorang lelaki menanam sesuatu tanaman, melainkan Allah menetapkan baginya ganjaran sebanyak jumlah buah yang dihasilkan oleh tanaman berkenaan.” (Hadis riwayat Imam Ahmad) "Failure is only postponed success as long as courage "coaches" ambition. The habit of persistence is the habit of victory." SEBARANG PERTANYAAN SILA EMAIL KE nragrotek@gmail.com SILA BUAT PENDAFTARAN DI POSTING DIREKTORI USAHAWAN TANI DI BAWAH.. UNTUK MEMUDAHKAN KITA BEKERJASAMA DI MASA HADAPAN TQ
Pertanian adalah satu perniagaan demikianlah saranan kerajaan. Demi menyahut seruan kerajaan disamping dapat mengeratkan ukhuwah antara sahabat sejiran maka lahirlah Nusarhu Agrotek(NRA). Projek penanaman tebu untuk air (untuk proses Minuman) telah menjadi projek pertama NRA. Penanaman tebu fasa pertama ini telah dijalankan di Kampung Kuala Pansoon, Hulu Langat, Selangor seluas 5 ekar. Semoga segala cerita dan catitan di dalam blog ini dapat memberikan sedikit ilmu dan panduan untuk pembaca semua.

Terima kasih kerana mengunjungi blog Nusarhu Agrotek


Nusarhu Agrotek

BERBUDI PADA TANAH

Nabi SAW telah menekankan di dalam sabdanya tentang betapa perlunya tanah pertanian dibangunkan untuk menghasilkan bahan makanan dan tidak mengizinkan sama sekali tanah dibiarkan dan dibazirkan begitu sahaja. Sabda baginda yang mafhumnya:

“ Sesiapa yang mempunyai tanah hendaklah dia mengerjakannya dengan bertani atau (jika dia tidak berupaya melakukannya) hendaklah menyerahkannya kepada saudaranya supaya diusahakan dan janganlah dia menyewakannya (sekalipun) hanya sepertiga, seperempat dan makanan asasi”.

(Hadith Riwayat Abu Daud)

Berdasarkan hadith tersebut, jelas bahawa manusia bertanggungjawab untuk memakmurkan bumi ini sebagai tanda kesyukuran dengan memanfaatkan hasil ciptaan Allah untuk kebajikan manusia.

Advertising space

Tuesday, April 28, 2009

Lawatan Fama ke Ladang Pansoon

Hari ini FAMA drp HQ dan FAMA drp kajang buat lawatan ke Ladang di Pansoon... 3 mewakili NRagrotek iaitu Khatab, Bro zainal dan ady telah ditugaskan untuk menyambut dan berbincang dgn pihak FAMA..

Jam 0645 kitaorg dah gerak drp nusarhu ke Hulu langat, sampai di Nanding jam +/- 7.40am... biasaklah ngeteh dulu & baca paper....jam 8.45am dah gerak ke batu 14 utk tunggu rombongan FAMA. Alhamdulillah jam 0900 am dah nampak Hj alias drp FAMA HQ sampai... kitaorg tunggu dia kat depan PPK Hulu langat Utara... selepas 15 minit menunggu pegawai FAMA kajang pun sampai....

Sampai jer di Ladang , En Jamal (jamala59) drp Jada Bio Agrotek & resources dah pun menanti. Kitaorg pun memperkenalkan diri pada en Jamal, yg menariknya bila sebut jer nama kitaorg, en jamal dah kenal.. itulah kelebihan internet, bila selalu berhubung secara online bila berjumpa mcm dah kenal lama walaupun kali pertama bersua muka. En Jamal nih sahabat kpd Bro Razib, dia pun akan memulakan projek tebu nih seluas 4 ekar di Bangi sedikit masa lagi, semoga Nragrotek dan Jada Bio agrotek akan menjadi rakan petani yg sentiasa tolong menolong di masa hadapan. Insyallah (gambar : ni ler rupanya teratak kitaorg, sekadar utk berteduh)

Banyak ilmu dan pandangan yg telah diberikan oleh FAMA selama 1 jam setengah di ladang, ilmu tentang teknik penanaman, pasaran dan perkongsian cerita pengalaman petani yg telah menjalankan Projek Ladang Kontrak FAMA.

Menurut en Alias dari FAMA, tebu mempunyai pasaran yg luas sekarang kerana tebu telah menjadi komoditi negara yg berjaya di eksport. Tebu kuning drp Malaysia merupakan kualiti tebu no 1 dunia disebabkan kadar kemanisan serta rasa yg lebih enak jika dibandingkan dengan tebu yg dikeluarkan drp negara lain.

Keluaran tebu drp ladang tebu kontrak ini akan di hantar ke pusat pengumpulan eksport di semerah, batu pahat, johor. Permintaan yg tinggi drp singapura menyebabkan pusat eksport ini
dibuka. Pusat ini akan memastikan tebu dicuci dan dibungkus mengikut piawaian eksport.

Menurut FAMA lagi, pd bulan 6 thn ini tebu akan mula memasuki pasaran timur tengah dimulai dgn Dubai. Dianggarkan 800 kontena akan dihantar ke Dubai dlm masa setahun. Permintaan yg tinggi ini akan menyebabkan berlaku kekurangan penawaran tebu dlm pasaran.

Nragrotek juga telah dimaklumkan yg kami telahpun berjaya memenuhi spesifikasi Ladang Kontrak FAMA dan insyallah akan turut serta menjadi penyumbang kepada Pengeluar Tebu untuk Pasaran Eksport.

Semoga rakan2 NRagrotek mengambil peluang ini dgn sebaiknya dan menjadikan hari ini sebagai permulaan kepada kejayaan yg lebih besar pada masa hadapan.

Nampaknya adalah jalan untuk Nragrotek utk terus membesarkan empayar ladang tebu di masa depan. Mungkin Ulu bernam seluas 200 ekar menjadi target kami seterusnya. Camna BEN 12?

( terkilan sikit lupa nak ambik gambar masa lawatan FAMA ke ladang :)

No comments:

Post a Comment